ברית מילה אצל מוהל או רופא?

baby-560891_1280 (1)

הדילמה

מאת דר' קידר סרגיי מומחה בכירורגית ילדים מנהל המחלקה לכירורגית ילדים ע"ש אידית וולפסון .

מרגע שנודע כי העובר הוא בן, מתפתחת דילמה כיצד יערכו את טקס ברית המילה , הספקות הנובעות בעיקר מלחץ חברתי/ משפחתי והם אלה המותירים הורים רבים בשאלה "מה הכי טוב לבן שלי".

רובם המוחלט של אזרחי ישראל היהודים בוחרים לערוך ברית מילה לתינוקם, אבל לא מעט מהם מעדיפים שאת העבודה יבצע רופא כירורג מומחה ולא מוהל, ומעטים אף מוותרים לגמרי על העניין כולו. ברית המילה הפסיקה להיות נושא מובן מאליו מול כל טיעון דתי ניצב טיעון חילוני, ומול כל טיעון רפואי ניצב טיעון רפואי שונה.

ברית מילה כירורגית
ברית מילה כירורגית

הביטחון המוחלט בצדקת הבחירה- למה לא להיות הורה מבוהל בכסאו של אליהו הנביא

ברית המילה, אחת המצוות הראשונות והמשמעותיות ביותר שניתנו לישראל כעם נבחר, המוזכרת לראשונה כבר בספר "בראשית", מעוררת בשנים האחרונות מחלוקת קשה בין מי שעבורם מדובר במובן מאליו, לבין אלה המסרבים לראות בהסרת העורלה את הסמל האולטימטיבי ליהדותו.

אלה שאינם מהססים האם לקיים את הטקס שביצע לראשונה אברהם לבנו יצחק, מתעוררות הסוגיות התהיות והפחדים בנוגע לטראומה שהמילה עלולה לגרום לתינוק, כמו כן הפחד מסיבוכים רפואיים .

ההלכה היהודית קובעת כי המילה, כלומר הסרת העורלה, נעשית ביום השמיני להולדת הבן ומסמלת את הברית הנכרתת בינו כיהודי לבין אלוהיו. גם המוסלמים מלים את בניהם (בגיל מאוחר יותר), וכמותם עושים גם שבטים שונים באפריקה, אוסטרליה ואמריקה. אפילו בארה"ב, סמל העולם המערבי והקדמה, עוברים רבים מהילודים גם עוברים ברית מילה מסיבות רפואיות ואסתטיות.

ברית מילה
ברית מילה

ברית מילה עם מוהל.

לטקס ברית המילה מגיעים התינוקות  ללא אמצעי הרגעה והמילה מתבצעת  ללא כל אלחוש ואין הצדקה לגרימת כאב לתינוקות הרכים הורים שבוחרים למול את בניהם, מבועתים לרוב מהמחשבה על הסיבוכים העלולים להיווצר במהלך טקס המילה או לאחריו והם יכולים לנוע מדימום קל עד לדימומים קשים, ואפילו פגיעה באיבר עצמו, כריתה של ראש האיבר וכדומה.

מובן שדבר כזה אינו נעים שכן מדובר בנכות קוסמטית וקושי תפקודי, הן מבחינת מערכת השתן, והן מבחינת מערכת המין של האדם". הסיבוכים המאוחרים של ברית מילה הם עיוותים של איבר המיון, עודף עורלה או רקמת גרעון מיותרת, אסימטריה של איבר המין.

להורים המבחינים בדימום לאחר המילה יש לגשת  לחדרי המיון של בתי-החולים, שם יעבור התינוק תפירה של הפצע לעצירת הדימום.

כמובן שתקלות יכולות לקרות גם לרופאים, אלא שהם יכולים להבחין  בכלי דם שמדמם ולתפור את המקום , בעוד שמוהל שדבר כזה קורה לו יכול רק להמליץ להורים לרוץ עם התינוק לבית-החולים וכך ההבדל בן המסורתית הזאת לבין המילה הרפואית  באלחוש, וזהו ההבדל הגדול, שגורם לכך שכיום, יותר ויותר הורים מעדיפים להגיע לרופאים 

בברית רפואית לאחר חיטוי קפדני בתנאים סטריליים, מקבל תינוק הרדמה אזורית (LIDOCAIN) עם אלחוש מלא של כל אבר המין, התינוק לא מרגיש את הפרוצדורה בכלל, שוכב רגוע, זה מאפשר לסיים את הפרוצדורה בתוצאה קוסמטית יפה, אני וחלקם מהרופאים שמים תפרים עדינים מחוט נמס על מנת לסגור את הפצע הפתוח שנגרם כתוצאה ממילה, זה מאפשר ריפוי מהיר (הרי כל פצע שלא תפור מחלים זמן ממושך יותר עם תוצאה פחות יפה) , אין צורך בחבישה והתוצאה הקוסמטית הינה מושלמת.

לאחר ברית מילה נותנים לתינוק סירופ נווימול (אקמול) וממליץ להורים להמשיך במתן כל 4 שעות באותו היום בלבד. לאחר מילה אני ממליץ לטפטף לראש הפין כמה טיפות של שמן תינוקות במשך שבוע. למחרת ניתן לעשות אמבטיה לתינוק.

 להערכתי  כיום מדובר באלפים רבים של הורים המעדיפים את ביצוע המילה בידי רופאים.

מחקרים מעידים – שבריאות לטווח ארוך נובעת מכך שבין קפלי העורלה מצויים חיידקים מסוגים שונים ההופכים אותה ל"מקור זיהום פעיל קבוע" שקיים קושי לנקות אותו.

החיידקים הללו, לדבריו, עלולים לגרום לדלקות בדרכי השתן ובעטרה. בנוסף זה עלול לסכן ילדים עם מערכת החיסון חלשה עם התפתחות זיהום בלב ובאברים אחרים.

החוקרים בעולם הגיעו לא מכבר למסקנה כי העורלה מעלה עד פי-עשרה את הסיכון ללקות באיידס וכי מחלות-מין מסוימות כמו זיבה ועגבת מועברות ביתר קלות בחולים שלא נימולו. המילה גם מונעת כמעט לחלוטין את סרטן הפין.

במסגרת הטיפול, אני מסביר במלוא תשומת הלב והתמיכה למשפחות הילדים המטופלים במטרה לאפשר להליך הניתוחי ולהחלמה ממנו לעבור על הצד הטוב ביותר ולהפוך את החוויה המורכבת לקלה יותר.

אהבת? אפשר לשתף!

עוד בנושא 👇

בליעה מגנטים מאוד מסוכנת

במהלך עבודתי טיפלתי בילדים שבלעו  מגנטים כדוריים  וכתוצאה מכך נגרם נזק בלתי הפיך במערכת העיכול.  היה לי ילד שבלע מספר מגנטים בפרקי זמן שונים והם

קרא עוד >>
דילוג לתוכן