בקע מפשעתי (הרניה) והידרוצלה

דר' קידר סרגיי כירורוג ילדים בכיר מנהל מחלקת כירורגית ילדים בבית החולים ע"ש אידית וולפסון.

בקע מפשעתי (הרניה) והידרוצלה - כל מה שחשוב לדעת על המקרה והטיפול!

בקע מפשעתי פי 5 שכיח אצל בנים מאשר אצל בנות, נפיחות במפשעה כסימן ראשון לבקע בד"כ מתגלה באמבטיה או במקלחת ולא מתלווה בכאב. האבחנה נעשית ע"י כירורג ילדים בלבד ואין צורך בבדיקת ההדמיה.

כאשר אשך יורד לשק האשכים בעובר בשליש אחרון להריון, במהלך ירידתו הוא מושך אחריו לשק האשכים את המעטפת הפנימית של חלל הבטן (הצפק) ומים שנמצאים בחלל הבטן אצל העובר. במרבית המקרים מעל 90% השלוחה של הצפק נסגרת בסמוך ללידה ולתינוק אין בקע משפעתי. המים שנלכדו מסביב לאשך-זה הידרוצלה, מצב מאוד נפוץ להרבה תינוקות, כאשר עד גיל שנה כל הנוזל נספג במרבית המקרים. כאשר כמות הנוזל או נפיחות באשך הולכת וגדלה, מדובר בהידרוצלה שמחובר לחלל הבטן דרך אותה השלוחה הדקה שלא נסגרה, לכן המים מגיעים מחלל הבטן לכיוון האשך ונשארים מסביב בשק האשכים, מדובר בנפיחות משמעותית של האשך אחד שבד"כ משתנה במהלך שעות היום, בבוקר קטנה ובערב גדולה יותר. מצב זה אחרי גיל שנה מחייב מעקב ובד"כ ניתוח מאותו הסוג שמבצעים לתיקון הבקע.

Inguinal hernia and hydrocele

הטיפול הינו ניתוח בסמוך לאבחנה, כי לבקע יש סיכון כליאה, אצל בנות האיבר הכלוא הוא שחלה.

לפני הניתוח לילד בריא ללא רקע אין צורך בבדיקות דם. 

מטרת הניתוח היא לקשור תעלה מולדת שלא נסגרה/שלוחה של הצפק, לכן אין צורך לשים רשת כמו שנהוג באוכלוסיה המבוגרת.

הניתוח קצר כ15-20 דקות, מתבצע בהרדמה מלאה כאשר אחד ההורים נמצא עם הילד עד שהוא נרדם.

חתך עור קטן כ1-2 סמ' בקפל עור במפשעה מאפשר לבצע את הפעולה הפשוטה ושגרתית זו עם סגירת עור קוסמטית בתפר מתמוסס. ההורה מבקר את הילד מיד בסיום ההרדמה וכעבור 2-3שעות הילד משתחרר לביתו, תינוקות עד גיל 3-4 חודשים נשארים להשגחה עד למחרת בבוקר לצורך ניטור אחרי ההרדמה.

בבית ניתן לקלח למחרת הניתוח ואינו דרוש שום טיפול מקומי. הטיפול בנוגדי הכאב בד"כ מספיק ל24 שעות אחרי הניתוח באקמול או נורופן. הילד יכול לחזור לגן אחרי 2-3 ימים ולפעילות ספורט מאומצת כשבועיים לאחר הניתוח.

20200816_124355

אתם לא לבד!

שיעור בקע דו צדדי כ10-15% ומנתחים משני הצדדית רק כאשר האבחנה ברורה של בקע משני הצדדים.

בקע חוזר-תופעה מאוד נדירה כ1 מקרה ל500-1000 ניתוחי בקע. 

בקע כלוא סיבוך נפוץ יחסית של הבקע כאשר לא מטופל בזמן, הטיפול הוא החזרה של הבקע ע"י כירורג ילדים וניתוח לתיקון הבקע ב24-48 שעות אחרי הכליאה.

שילוב של בקע מפשעתי ובקע טבורי – מותר לתקן באותו הניתוח בקע מפשעתי/מפשעתי דו צדדי יחד עם בקע טבורי ללא סיכון נוסף.

דילוג לתוכן