טיפולי השמנת יתר וניתוחים בריאטריים - ניתוח שרוול קיבה בילדים ובני נוער

דר' קידר סרגיי כירורוג ילדים בכיר מנהל מחלקת כירורגית ילדים בבית החולים ע"ש אידית וולפסון.

ניתוח שרוול קיבה - כל מה שצריך לדעת!

ניתוח שרוול הוא אחד משישה ניתוחים בריאטריים שמטרתם לתרום לירידה במשקל. בניתוח זה כורתים את רוב הקיבה ובמקום בלון גדול ואליפטי היא הופכת לצינור צר וארוך, שרוול, המשכי לוושט, שנפחו הוא כעשירית מנפח הקיבה הקודם.

סוג זה של הניתוח מתבצע בשיטה לפרוסקופית דרך מספר פתחים בעור הבטן ולא בחתך של העור, מתבצעת כריתה חלקית של הקיבה וכתוצאה מכך המנתח יוצר קיבה חדשה, בצורת שרוול המשכי לוושט שדרכו עובר המזון מהפה אל הקיבה נפח הקיבה החדשה נע בין 50-200 סמ"ק, במקום נפח גדול פי 4.

הפחתתו של נפח הקיבה משפיעה גם על כמות המזון שניתן לצרוך וגם על התקשורת בין המעי למוח וישנה ירידה משמעותית ברמתו של הורמון הרעב גרלין שמקורו בכיפת הקיבה שהוא חלקו העליון שנכרת, מכך המטופל חש בחוסר תיאבון במשך שמונה חודשים עד שנה וחצי חלקם אף מעידים כי כבר ביום שלאחר הניתוח מורגשת תחושת שובע חדשה), ונפח קיבתם מוגבל לארוחות של כ-50 סמ"ק לעומת כליטר לפני התהליך.

מיהם בני הנוער והילדים המיועדים לניתוחי שרוול קיבה?

ניתוח שרוול קיבה מתאים לילדים שסובלים מהשמנת יתר חולנית (BMI 40 ומעלה) או מהשמנת יתר (BMI 35 ומעלה) עם מחלות נלוות  יתר לחץ דם, סוכרת,  עודף שומנים בדם ודום נשימה בשינה.

. ערכו של ה-BMI (מדד מסת גוף) מחושב לפי נוסחה קבועה: חלוקת המשקל (בקילוגרמים) בגובה (במטרים) שהועלה בריבוע. לדוגמה, לילד שמשקלו 80 ק"ג וגובה 1.50 יהיה BMI 35. ככל שה-BMI גבוה יותר, כך ההשמנה קשה יותר.

 לעיתים הטיפולים "הרגילים" לירידה במשקל אינם יעילים ויש מקום לשקול ניתוח בריאטרי כדי להימנע מתסמינים כמו: כבד שומני, לחץ תוך-גולגולתי מוגבר, מחלות אורתופדיות ודיכאון .

השמנת יתר החולנית (Morbid Obesity) נחשבת למחלה אשר כרוכה בהתפתחות בעיות רפואיות ונפשיות קשות. השמנת יתר חולנית גורמת לעליה בשכיחות של סכרת, יתר  מחלות לב, שבץ מוחי, בעיות פריון ועוד. הסיכוי למחלות אלו עולה ככל שההשמנה חמורה וממושכת יותר מוטב למזער את הנזק ומומלץ טיפול בשלב מוקדם.

לרוב ניתוח שרוול נעשה מעל גיל עשר, אולם אם קיימות מחלות נלוות ניתן לנתח גם בגיל צעיר יותר. חשוב להדגיש כי על פי המחקרים, ניתוחים בריאטריים אינם פוגעים בגדילה ואף עשויים לשפרה מאחר והירידה במשקל מפחיתה את עומס מהמפרקים והעצמות ומפחיתה את בעיות הנשימה והסוכרת.

20200816_124355

מה קורה אחרי הניתוח?

הירידה במשקל לאחר ניתוח קיצור הקיבה והקטנת כמות המזון בעקבות הירידה המשמעותית בתחושת הרעב ובעקבות הירידה ברמת הורמון הגרלין ההורמון האחראי על תחושת הרעב. אלו שעברו את הניתוח מספרים לנו כי תחושת הרעב אינה קיימת לכן המטופלים נעזרים בשיטות טיפול   הכוללות דיאטת דלת קלוריות, תוספי מזון, ספורט ושינויים התנהגותיים .

הירידה במשקל בשבועות הראשונים מהירה מאד וקצב הירידה נעשה איטי יותר לקראת סוף התהליך השאיפה שמטופלינו יהיו ב-BMI המתאים לעודף משקל (BMI בין 25 ל-30). הם אינם  אמורים להיות ממש רזים לאחר הניתוח.

לסיכום

הניתוח אינו מתאים לכל אחד הוא מתאים לאלה שאוכלים כמויות גדולות בכל ארוחה.

למי שחש רעב כל הזמן ולא הצליח לרדת במשקל בשיטות הרגילות ומוכן לעשות שינוי באורח החיים. 

 לאכול ארוחות קבועות ומסודרות להתחייב לפעילות גופנית קבועה ומוכן ליטול  ויטמינים לאחר הניתוח מוכנות ומחויבות המשפחה למעורבות לאחר הניתוח בתזונה בריאה במעקב ותמיכה רגשית שהינה הכרחית לשימור את התהליך כדי לשמור על המשקל לאחר ההרזיה.

 ניתוח בריאטרי בקרב ילדים ובני נוער הינו תהליך המלווה בדיאטנית בריאטרית , פסיכולוג, ואנדוקרינולוג וכמובן כירורג הילדים המנחה את המטופל הצעיר על הניתוח ועל ההתנהלות הנכונה שלאחריו .

דילוג לתוכן