ניתוח בקע בילדים (הרניה ) טבורי

דר' קידר סרגיי כירורוג ילדים בכיר מנהל מחלקת כירורגית ילדים בבית החולים ע"ש אידית וולפסון.

בקע מפשעתי (הרניה) והידרוצלה
ד"ר סרגיי קידר

ניתוח בקע טבורי (הרניה) - כל מה שצריך לדעת!

בקע טבורי הוא פתח שנותר בדופן הבטן לאחר הלידה אצל כ-3% מהיילודים וכ-30% מהפגים. כשאיננו חולף עד גיל 3 שנים הוא מצריך ניתוח.

בקע טבורי הינו מצב מולד שבו טבעת הרקמה החיבורית הנמצאת בדופן הבטן, סביב מוצא חבל הטבור, לא נסגרת לאחר הלידה. כלומר, מדובר בפתח בדופן הבטן (שעלול להתמלא ברקמות מעי או שומן). הוא מתרחש אצל כ-3% מהיילודים וכ-30% מהפגים, הבקע נראה כבליטה שיוצאת מהטבור ולרוב מתגלה בשבועות הראשונים לחיים (לאחר שגדם הטבור נופל). לעתים ניתן לראותו רק כאשר התינוק משתעל או בוכה (כאשר הלחץ התוך-בטני גדל). אם הבקע קטן מאוד, ייתכן שהוא יתגלה רק בגיל מאוחר והביטוי יראה כבליטה באזור הטבור בזמן בכי, גודל הבליטה איננו משקף את גודלו של הבקע.

בהערכה2-10% מהמקרים הבקע לא ייסגר מעצמו עד גיל שלוש. ניתוח יידרש אם הוא לא ייסגר עד גיל זה. שכן הבקע עלול לגדול ובמקרים נדירים המעיים עלולים להיכלא בו ולא לחזור לחלל הבטן. הסיכוי לסגירת הבקע באופן טבעי תלוי בגיל ובגודל הבקע. לדוגמה, סביר מאוד להניח שבקע בקוטר של פחות מסנטימטר אצל תינוק קטן ייסגר מעצמו. לעומת זאת הסבירות שבקע בקוטר של שני סנטימטרים אצל ילד בן שלוש ייסגר מעצמו היא נמוכה ביותר. גורמי הסיכון לאי סגירת הבקע הם תסמונות גנטיות שמחלות רקמת החיבור לא מתפתחת כראוי , תת תריסיות ופגות .

לפני ואחרי ניתוח בקע טבורי אצל ילדים - מה צריך לדעת?

בניתוח  שנעשה בהרדמה כללית, מבצעים חתך קטן חצי עגול בקפל התחתון שבתוך הטבור מזהים את הפגם במעטפת השריר וסוגרים את הפגם באמצעות מס' קטן של תפרים, בהמשך מבצעים קיבוע של שקע העור הטבורי לאזור התיקון ותופרים באמצעות תפרים נמסים. ישנה סברה שבקע נוצר כתוצאה מניתוקו של חבל הטבור בזמן הלידה אך זוהי הנחה שאיננה נכונה.

תינוקות עד גיל 3 חודשים נשארים להשגחה של 24 שעות ומעל 3-4 חודשים כמספר שעות לאחר הניתוח ניתן להשתחרר.

הפלסטר שהונח בזמן הניתוח נשאר עד לזמן הביקורת (כשבוע).

ניתן לקלח את התינוק כבר למחרת.

ילדים המעורבים בפעילות ספורטיבית ההמלצה הינה להימנע מפעילות כשבועיים.

אם לא מנתחים הבקע והבליטה יגדלו עם הזמן ואיתם הסכנה לבקע כלוא. 

20200816_124355

אתם לא לבד!

בנוסף, כמנתח בכיר ומנוסה המבצע מדי שנה מאות ניתוחי ילדים מכל הסוגים, גם מורכבים ביותר, ומשתמש בציוד רפואי מהמתקדם ביותר ועל אף שניתוח בקע טבורי הוא אחד הניתוחים השכיחים ביותר בילדים, הוא דורש מיומנות רבה, בייחוד בקטנטנים. וכשהוא מתבצע על  ידי התוצאות טובות ושיעור סיבוכים שואף לאפס.

דילוג לתוכן